در حالیکه کشاورزی برنج تعطیل است و گردشگران کمتری وارد استان میشود؛یکی از دغدغه های مردم این استان است.
بررسی راهکارهای رونق گردشگری در فصل سرما برای استانی که شهرت به سرسبزی و آب و هوای پاک و معتدل دارد؛قطعا در حیطه اقتصاد مقاومتی هم قابل تعریف است؛ لذا توجه بیش از پیش مسئولین و افرادی که به این مباحث توجه و تاکید دارند،دور از توقع نیست!.
در عصر کنونی گردشگری زمستانی یا فصل سرما مترادف با مناطق برف گیر و پوشیده از یخ تعریف بیشتری بخود اختصاص داده ؛ از جشنواره های مختلف زمستانی تا مسابقات ورزشی و المپیک زمستانی موید این بحث است که ظرفیت های مثل مناطق خاص برفگیر و بخبندان، با فراهم شدن زیرساختهای متناسب از جمله راه دسترسی ایمن،بهداشت محیط و آب و برق و محل اسکان متناسب با فصل سرما از الزامات اولیه آنست.
مناطق و اماکنی که برای توریسم زمستانی مورد توجه قرار می گیرند می بایست شرایطی را دارا باشند که موجبات رضایت خاطر توریستها را فراهم سازن از جمله این شرایط میزان ساعات آفتابی در روزهای زمستان، مدت پوشش برف و ارتفاع آن، زیبایی پوشش گیاهی و چشم اندازهای طبیعی فصل زمستان  در کنار وجود امکانات و تأسیسات توریست زمستانی هم نام برد.
کشور های همچون چین با برگزاری برگزاری جشنواره یخی هاربن و کره جنوبی با برگزاری جشنواره ماهیگیری روی رودخانه های یخی و اتریش و سوئیس به علت در اختیار داشتن بخشهای متناوبی از کوهستانهای آلپ و وجود امکانات خدماتی، رفاهی و توریستی امروزه از مهمترین مراکز توریسم زمستانی هستند.
درآمد بسیار هنگفت و تجربه بسیار مناسب این کشورها از گردشگری زمستانی باعث شده تا دیگر مناطق جهان که کمی در این زمینه استعداد دارند نیز وارد عمل شوند که می توان به چین و کره جنوبی در این زمینه اشاره کرد.
در کشور ماه نمونه های کم و بیش وجود دارد که هم اکنون در ایران 16 پیست اسکی وجود دارد که از میان آنها 3 مجموعه دارای امکانات اقامتی، 5 مجموعه فقط دارای رستوران و بقیه از حداقل امکانات محروم هستند.
اما ظرفیت های قابل پیش بینی و بررسی و ایده پردازی و تحقق در استان گیلان جهت رونق گردشگری در ماههای فصل سرد سال چیست؟
با توجه به اینکه بسیاری از ساکنان پایتخت در اولین فرصت تعطیلی ها چند روزه به سمت شهرههای شمالی تشریف می آورند؛توجه به این ظرفیت و نگهداشت و بهره گیری از این پتانسیل گردش مالی و اقتصادی بسیار مهم است.
پیشنهاد میشود این موارد بررسی و امکان سنجی گردد؛و البته بیش از هر موضوعی باید توجه کرد که بسییاری از عوامل در ارتباط با هم یک فضای منطقی و گردش پذیر را برای یک استان فراهم می آورد.
1-جشنواره غذاهای زمستانی و هم آهنگی کلیه مجموعه های پذیرایی برای ارائه این نوع خدمات
2-شناسایی اماکن برف گیر گیلان همچون ارتفاعات تالش و فومن و شفت و سیاهکل برای هتل های زمستانی
3-برپایی تورهای گردشگری بازدید از پره های ماهیگیری ساحلی صیادان زحمت کش
4-برپایی جشنواره های حمایتی از پرندگان مهاجر در برکه های آب و تالابها برای علاقمندان به محیط زیست در کشور
5-کاهش قیمت اماکن اقامتی از جمله هتل و مسافرکاشانه ها در فصل پائیز و زمستان به نصف قیمت سایر فصول
6-معرفی روستاهای زیبای که در زمستان تنوع رنگهای بدیع درختان تا رودخانه های خروشان یا برفگیر بودن آنها توسط عکاسان هنرمند و فیلمسازان و فعالان فضای مجازی و موسسات گردشگری قابلیت شناساندن به گردشگران داخلی و خارجی را دارا می باشد.
7-بهره گیری از ظرفیت جشنواره های فروش تخفیف بزرگ سال در منطقه آزاد انزلی بصورت اختصاصی ؛ در چند بازه زمانی مناسب فصلهای پائیز زمستان که میتواند مقصد گردشگران زیادی از کشور به بهانه از فرصت خید های استثنایی قرار گیرد

نکته پایانی اینکه ایده پردازی و امکان سنجی متناوب و توجه به راهکارهای بدیع میتواند با هم آهنگی دستگاههای مسئول و فعالان بخش خصوصی زمینه های ایجاد فرصتهای گردشگری زمستانی را برای رونق اقتصادی مردم گیلان زمین فراهم آورد.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹