این روزها درد همراه هر ساعت زندگیم شده است؛ گاهی قلبم و سینه ام درد میگیرد؛ سرم درد میگیرد؛ به قول مرحوم قیصر امین پور که در شعرش گفت درد نام دیگر من است؛ درد من درد مردم زمانه است...

*تصاویر بشدت درد آور پیکر بیجان کودک فلسطینی که پدرش با فریاد او را در آغوش گرفته است؛روح را نا آرام میکند

*تصور اینکه دهها پیکر مطهر فاجعه منا همچنان مفقود هستند و خانواده ها چشم انتظار هستند؛ قرار را از من میگیرد

*تصاویر کودکان مرحوم هادی نوروزی؛کاپیتان تیم مورد علاقه ام سخت دل آزاری میکند

*درگذشت جوان هنرمند سید علی طباطبایی جوان هنرمندی که با سکته قلبی از میان ما رفت هم اکنون قلبم را بدرد می آورد

*گریه های سرداران دفاع مقدس بر پیکر نورانی سردار شهید حسین همدانی و مظلومیت جوانان شهید ما در دفاع از حرمهای مطهر؛خون به دل میکند

*شنیدن وقایع و رخدادهای حادثه منا از زبان شاهدان عینی و جستجوگران پیکرها در سردخانه ها؛ درد را با جان اجین میکند

*دیدن دست فروشان زحمت کش در خیابانها در یک روز بارانی برای امرار معاش؛سوزش دل را مضاعف میکند

*دیدن پیکرهای خونین شهید شده بدست داعش و تکفیری ها در سراسر جهان بخصوص در عراق و یمن؛دردآورست

*در فیلم امام علی؛ از قطام میپرسند چه میکنی؟ میگوید دارم لحظه هایم را سر می برم!!؛ دیدن اینکه برخی از جوانان کشورم در بی خیالی و تن پروری یا اعتیاد و معطل ماندن در مد لباس و مو شبکه های مجازی و عرفانهای کذب؛ تصاویر دو جوان لاهیجانی ...درد سرم را زیاد میکند

*نفهمیدن؛بی خیالی؛سفسطه؛سیاست بازی؛تحلیل کج؛ و عدم یاوری از فرامین ولی فقیه زمان؛ روح را به درد می آورد

*بداخلاقی و تهمت و ترور شخصیت و ریا و عصبانیت های سیاسی... درد دارد

*کم کاری؛روزمرگی؛جلوه سازی های دروغین؛رپرتاژ آگهی های کذب!بمن چه های برخی مسئولین! شنیدن و دیدنش درد دارد...

*شنیدن هشدارهای رهبری معظم انقلاب؛کم کاری ما و بی خیالی ما بد فهمیدن یا بد عمل کردن ما... درد آورست

...

خداوند در سورة بلد آیه ی 4 می فرماید:«لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَدٍ؛ که ما انسان را در رنج آفریدیم»(و زندگی او مملو از رنج ها است)
«کبد» بر وزن«فَرَس» به معنای«سختی» و بر وزن«کَتْف» به معنای جگر و درد جگر سیاه است. همچنین«کُباد» به معنی درد جگر است. و بیش از یکبار در قرآن نیامده است.
«کبد السماء» که در وسط آسمان است به «کبد انسان» که در وسط بدن قرار دارد تشبیه شده است.[1] مراد از «کبد؛ سختی» در آیة، این است که انسان را در رنج و تعب آفریدیم، زندگی او پر از مشقت و رنج است و همین رنج و تعب است که او را به کمال و ترقی سوق می دهد. اگر انسان در مشقت و سختی نبود برای از بین بردن آن تلاش نمیکرد و اگر تلاش نمی کرد،‌ ابواب اسرار کائنات به رویش گشوده نمی شد:«یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ؛[2] ای انسان ! تو با تلاش و رنج به سوی پروردگارت می روی و او را ملاقات خواهی کرد.»
انسان از یک طرف دارای بُعد روحانی و از طرف دیگر دارای بعد جسمانی است. آنچه از این دو بقاء و جاویدان است؛ روح الهی انسان می باشد. روح انسان، چند صباحی در این دنیا با جسم، همراه می شود جسم نیز و به سبب مادی بودن و تعلقات او؛ با دنیا دارای اثرات و توابع است. لذا زندگی روح با جسم در این دنیا، همراه مشقّت و رنج است. تا در آزمایش الهی سر بلند بیرون آیند: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛[3]خداوند مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدامیک از شما بهتر عمل می کند.»
از اینکه قرآن می فرماید: ما انسان را در رنج آفریدیم.» در بیان هدف از خلقت انسان است. چون هدف از خلقت انسان در آیات دیگر؛ آزمایش بندگان[4]، عبادت[5]، آگاهی از قدرت خداوند.[6] رسیدن به رحمت الهیه و .... معرفی شده است. آنچه آیه فوق در بیان آن است، این است که انسان با وجود جسم خاکی، از لحظه ای که نطفه او در قرار گاه رحم واقع می شود، مراحل زیادی از مشکلات و درد و رنج ها را طی می کند تا متولد شود و بعد از تولد و دوران طفولیت و سپس جوانی و پیری مواجه با انواع مشقّت ها و رنج هاست، حتی کسانی که زندگی مرفه دارند؛ نیز دارای رنج است زمانی که انسان از درد و رنج و خستگی نجات پیدا می کند: که روح الهی از جسم جدا گردد و به لقاء دوست ملحق شود.[7]


پی نوشت ها:
[1] . قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ذیل ماده«کبد».
[2] . انشقاق/ 6.
[3] . ملک/ 2.
[4] . همان.
[5] . ذاریات/ 56.
[6] . طلاق/ 12.
[7] . ر.ک؛ مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج27، ص 10، ج 26، ص 300، طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم، انتشارات بنیاد علمی و فکری علامه، ذیل آیه 4 سورة بلد.