۱. «در عرصه‌ی فرهنگ، بنده به معنای واقعىِ کلمه، احساس نگرانی میکنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه‌هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه‌ای دارم.» این جملات را ۲۱ سال قبل، رهبر انقلاب در دیدار جمعی از افسران و فرماندهان جبهه‌ی فرهنگی انقلاب، که آنها‌ را به «۳۱۳ مجاهد جنگ بدر» تشبیه کردند، بیان فرمودند.
مشاور وزیر خارجه‌ی آمریکا می‌گوید: "سیاست آمریکا تغییر رفتار ایران است." در این میان کانون رخنه‌ی دشمن برای تغییر رفتار، حوزه‌ی فرهنگ است؛ زیرا اگر «نفوذ فرهنگی» رخ دهد، مقدمه‌ی نفوذ سیاسی و اقتصادی است؛ و دشمن به همین نفوذ دلبسته است. فرهنگ جای «شوخی» و «بی‌ملاحظگی» نیست و رخنه‌های فرهنگی نیز به آسانی قابل «ترمیم» نیست.

نبرد در عرصه‌ی فرهنگ، به جایی رسید که امروز به‌صورت آشکار مشاور وزیر خارجه‌ی آمریکا در سخنانش می‌گوید: "سیاست آمریکا تغییر رفتار ایران است و نه براندازی که از اهداف اصلی سیاست خارجی دولت بوش بود." این راهبرد از جنس همان چیزی است که رهبر انقلاب شش ماه پیش به آن اشاره کردند که «آنچه ما امروز در زبان مستکبرین و مخالفین مشاهده میکنیم که با «تغییر رفتار» از آن یاد میکنند -گاهی میگویند ما تغییر نظام را نمیخواهیم، تغییر رفتار را میخواهیم- تغییر رفتار با تغییر نظام هیچ تفاوتی ندارد؛ درست همان است؛ یعنی تغییر آن سیرت اسلامی؛ این معنای تغییر رفتار است. تغییر رفتار یعنی شما از آن چیزهایی که از لوازم قطعی و حتمی حرکت به آن سرمنزل است، دست بردارید؛ از آن کوتاه بیایید و نسبت به آن، اهتمام خودتان را از دست بدهید؛ این معنای تغییر رفتار است»
(۹۳/۱۲/۲۱)
 
۲. در این میان آن چیزی که کانون رخنه‌ی دشمن برای تغییر رفتار است؛ حوزه‌ی فرهنگ است. زیرا «فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است...» به دلیل همین تأثیرگذاری فرهنگ بر رفتار است که «تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است.» که اگر «نفوذ فرهنگی» رخ دهد، مقدمه‌ی نفوذ سیاسی و نفوذ اقتصادی دشمن است؛ و دشمن امروز به همین نفوذ دلبسته است. فرهنگ جای «شوخی» و «بی‌ملاحظگی» نیست و رخنه‌های فرهنگی نیز به آسانی قابل «ترمیم» نیست. (۹۲/۱۲/۱۵)

تمرکز دشمن بر روی تغییر فرهنگ را سال‌ها است که با نام «تهاجم فرهنگی» می‌شناسیم. فیلم‌های هالیوودی، کتاب، بازی‌های اینترنتی، اسباب‌بازی‌های وارداتی، کالاها‌ و برندهای تجاری - فرهنگی مانند مک‌دونالد، باربی، مرد عنکبوتی، بتمن، شبکه‌های ماهواره‌ای، کتاب‌های آموزش زبان که منتقل‌کننده‌ی سبک زندگی غربی به نوجوان است، همه نمونه‌ها از لشکر فرهنگی غرب برای رخنه در جوامعی مانند ایران است. پروژه‌های تبلیغاتی اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی، ناامیدسازی مردم و ... هم جزئی از اقدامات تبلیغاتی استکبار برای دستیابی به هدف «تغییر رفتار ایرانیان» است.

۳. آرایش صحنه و جبهه‌بندی که بین نظام سلطه و محور مقاومت به‌وجود آمده، حکایت از منازعه‌ای سخت دارد. نبردی که برنده به دو مؤلفه‌ی مهم احتیاج دارد: «کار و ابتکار» و آنکه می‌تواند و باید در مقابل این نفوذ و رخنه‌ی فرهنگی، محکم‌تر از همیشه جبهه‌آرایی کند و بایستد، جناح فرهنگی مؤمن و انقلابی است. اما لازم است در این کارزار فرهنگی، علاوه بر شناسایی طرح نفوذ دشمن به چند نکته‌ی مهم توجه شود:
الف. در مقابل این آرایش در جبهه‌ی دشمن حرکت‌های فردی جواب نمی‌دهد.
ب. «حفظ وحدت» در این جبهه و «عدم غفلت از نقشه‌ی دشمن» دو شرط لازم تحرک در این نبرد است.
ج. «در مقابل فرهنگ مهاجم، بدترین، زشت‌ترین و خسارت‌بارترین کار، انفعال است. منفعل‌شدن و پذیرفتن تهاجم دشمن، خطایی است که بایستی از آن پرهیز کرد.» (۹۲/۹/۱۹)
د. هدف‌گذاری ما این باشد که «همه‌ی اسلام -اسلام به کامله، به تمامه- در جامعه‌ی ما تحقّق پیدا کند.» (۹۳/۱۲/۲۱) در پایان جوان مؤمن و انقلابی باید بداند که تجربه‌ی انقلاب نشان داده است که گسترش کار فرهنگی او «نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.» (۹۳/۱/۱)
...................................................................................................................
سرمقاله‌ی نشریه‌ی خط حزب‌الله (پیش شماره‌ی نهم)