پس از اعلام بیانیه مشترک ؛شاهد سخنرانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی زنده با مردم بودیم؛در میان فرمایشات ایشان این جمله بسیار ترکیب بند زیبا و جالبی داشت«بحمدالله صوم استقامت و مقاومت با افطار فتح و ظفر توام گشتـ».

یکی از نکات مهمی که میتواند یک تجربه گرانسنگ و ارزشمند از تجربه فرآیند چند ساله اخیر مذاکرات برای  فرهنگ جامعه کشورمان بخصوص در گفتگوهای سیاسی فراهم نماید؛  عبارت است از توجه به عقلانیت؛صبر ، استقامت ، مقاومت؛ تدبیر؛ توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری بعنوان ضامن حفظ دست آوردها و حرکت در مسیر پیشرفت؛ تحمل نظرات منتقدان بی غرض؛ عدم ارزش گذاری به هیجانات کاذب؛ عدم سطحی نگری برمبنای اخبار دم دستی فضاهای مجازی؛ فهم دقیق و عمیق از مسایل و البته مهمتر از همه ، داشتن نگاه حاکمیتی همه جانبه نگر ، که اصول عزت ، حکمت و مصلحت درآن تجلی یافته باشد.

وقتی در میانه مذاکرات فریاد آقای ظریف با جمله مشهور منتسب به ایشان که هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید خیلی سریع منتشر شد؛نشان میدهد دلواپسی از زیاده خواهی های طرف مقابل گاه نیاز به استقامت و هجومی مدبرانه دارد و فریاد شجاعانه جای لبخند را میگیرد.

وقتی در فرآیند دوسال گذشته مقام معظم رهبری متناوب همزمان از تیم مذاکره کننده حمایت کرده و از سویی خطوط قرمز را تبیین فرمودند؛و از سوی دیگر هدایتهای ایشان به نحوه صحیح برخورد با مسایل  ،در تذکرهای مستمر به جناح های سیاسی کشور که دو نمونه بارز آن که در سالجاری فرمودند 1- دلواپسی جرم نیست 2-برخورد محترمانه و همراه با ادب، با وزرا (و البته دهها مورد دیگر)  نشان از دغدغه ایشان بمنظور خارج نشدن سیاسیون و آحاد مردم جامعه از دایره انصاف ، واقع بینی و آرمانگرایی است.

نکته مهم در پیام مقام معظم رهبری در پاسخ به رئیس جمهور محترم در جایی که وظیفه ای برای ملت عزیز تببین گردید؛ تاکیدی بر  اهمیت همین درس آموزی و منش و راه است آنجائیکه مرقوم فرمودند:« از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند تا بتوان در فضای آرام و خردمندانه به منافع ملی دست یافت.»

جامعه در حال پیشرفت ایران اسلامی ، که البته سیطره فضا و شبکه های مجازی و انفجار اطلاعات از ابزار تفکیک ناپذیر عصر ما شده است؛باید از ره آورد این سالها دریافته باشد که اعتدال بمعنای واقعی آن باید ابتدا در اندیشه؛ سپس در گفتار و  آنگاه در عمل ؛ همراه با واقع بینی ، مصلحت سنجی و آرمانگرایی و توامان باهم یک نگاه حاکمیتی اسلامی را دنبال نماید ، که قطعا به شیوه و منش حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری  این روش نزدیکتر است.

اکنون با این پیش فرض ها میتوان رفتارهای فعالین سیاسی و رسانه ای و فرهنگی را بیشتر محک و البته فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با هیات محترم دولت در 24 تیرماه94 را بهتر درک کرد.

مقام معظم رهبری از تلاشهای صادقانه و مجاهدتهای تیم مذاکره کننده هسته ای تقدیر میکنند و روزیکه نتایج نهایی کار بخوبی بدست آید قطعا رهنمودهای ایشان مسیر پیشرفت را هموارتر خواهد کرد.

همان نتیجه ای که جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری  درباره زمانبندی آن فرمودند:

·         البته این توافق دو طرفه است. ما یک طرف توافق را محک زدیم آنهم در توافق موقت ژنو بود و بر آن مبنا بر زمینه توافق نهایی گام نهادیم. امروز اجرای توافق دو طرفه است. اگر آنها به این توافق پایبند باشند ما البته به توافق پایبندیم. ملت ایران همواره در تاریخ اگر عهد و پیمانی بسته پای پیمان خود ایستاده. ما پای این پیمان خواهیم ایستاد به شرط آنکه طرف مقابل ما پای آن بایستد. البته این توافق مراحلی دارد. امروز مرحله اول بود؛ یعنی همه 7 کشور بر متن توافق و بر ضمائم 5 گانه اتفاق کردند و قبول کردند. مرحله بعد که در روزهای آینده خواهد بود متن این توافق و همچنین متنی که برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده است باید در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد. ذیل ماده 25 و نه در فصل 7 و در مواردی که لغو قطعنامه قبلی است طبق ماده 41. پس از آن مراحلی که در کشورهای مختلف هست باید این مراحل ادامه یابد

·         و پس از پایان مراحل در روزی که نامش روز توافق است، در واقع امروز روز بیانیه مشترک بود؛ چند روز بعد آن زمانی که سازمان ملل تصویب می کند می شود روز نهایی شدن. بعد از حدود بیش از 2 ماه به روزی می رسیم که روز توافق است. روز توافق روزی است که اروپا و آمریکا لغو همه تحریم ها را به صراحت اعلام می کنند و تصمیم خود را ابراز می دارند و از آن زمان است که تازه اقدامات ایران آغاز می شود که با اقدامات اجرایی آنها برای لغو تحریمها خواهد بود که زمانی به طول می انجامد. ممکن است آن زمان هم بیش از 2 ماه به طول بینجامد. آن روز می شود روز اجرای توافق. یعنی چند ماه دیگر روز اجرای کامل توافق خواهد بود.

 

و آخرین نکته محک عقلانیت ، تدبیر ، واقع بینی همه سیاسیون جناح های مختلف کشور است براساس همین توضیحات گویای رئیس جمهوری محترم؛ که باید هر کاری را در موعد زمانی اش انجام داد؛روزی باید مردم به جهت پشتوانه سازی از مذاکره کنندگان ؛خواهان امتیازات بیشتری باشند؛ روزی باید مقام معظم رهبری خطوط قرمز را با مردم در میان بگذارند که آنطرف دنیا بشنوند؛ روزی باید در کنار سرداران نظامی کشور با اقتدار بفرمایند من اجازه نمی دهم تا استکبار بفهمد آنچه را باید بفهمد ، و روزی تدبیر دولت محترم مبنی بر محرمانه نگه داشتن 20 ماه مذاکرات باشد تا نتیجه بهتری حاصل گردد و در این میان اگر هر کدام از این تدابیر و وقایع بد فهمیده شود ؛آنگاه شاهد برخوردهای اشتباه ، تحلیل های اشتباه ، توهین ها ، سواستفاده های انتخاباتی و سیاسی ، مچ گیریهای سیاسی ، ... و اساسا ذبح منافع ملی پای منافع میلی باشیم.

امید است از این تجارب ارزشمند در ارتقا سطح فرهنگ عمومی  و کسب نگاه حاکمیتی با اصول مبتنی بر خط امام و رهبری، شاهد پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی باشیم و بدانیم نباید توقعات مردم را بی جهت بالا برد و اگر تحریمها اثراتش چند سال طول کشید تا کمی نمایان شود؛ رفع تحریمها هم چند ماه طول خواهد کشید تا اثرات آن نمایان گردد و در این میان اقتصاد مقاومتی و اتکا به قدرت درونزای ملت و دولت راهگشای واقعیست و متانت و وحدت ملت عزیز.

+جواد شفیعی ثابت-برداشت و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است(سی ام رمضان-26تیر1394) عیدفطر مبارک