اما با خواندن نام «حاتمی‌کیا» برای دریافت جایزه‌ی بهترین کارگردانی برای فیلم «چ»، او روی سن آمد و داغ‌ترین بخش مراسم اختتامیه با سخنان او رقم خورد.

«حاتمی‌کیا» روی سن در صحبت‌های آتشینش همان طور که انتظار می‌رفت، از اظهارات توهین‌آمیز «عباس کیارستمی» نسبت به شهدای هشت سال دفاع مقدس، به شدت انتقاد کرد از وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی، «سید محمد بهشتی» و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران درخواست کرد تا نظرات خود را صراحتاً درباره‌ی گفته‌های این کارگردان بیان کنند.

 «حاتمی‌کیا» صحبت‌هایش را چنین آغاز کرد: «قصد نداشتم صحبت کنم، اما حالا که این فضا ایجاد شده، چند دقیقه‌ای بیشتر  وقت‌تان را نمی‌گیرم، چون این فضا را کاملاً خودی و صمیمی می‌بینم. عزیز کرده‌ای از سینمای ایران، اخیراً حرف‌هایی زده و شهدا را قربانی جنگ دانسته است. من مصاحبه‌ی این کارگردان را چندین بار دیدم. البته همیشه می‌دانستم که جریانی وجود دارد که نسبت به جنگ و دفاع مقدس بی‌تفاوت است.»

کارگردان «چ» افزود: «از همین رو از استادان خود که در رأس آنها «سید محمد بهشتی» قرار دارد، می خواهم که نگاه خود را نسبت به این اظهار نظر بیان کنند. «سید محمد بهشتی» همیشه ما را به فیلمسازی تشویق می‌کرد، اما مرا به جنوب فرستاد و دیگری را به شمال. به هر حال این استاد اعظم، عزیز کرده‌ی جشنواره‌های خارجی است و پرچم ایران را با افتخار بالا برده است. دستش درد نکند، اما آنچه در حال حاضر درباره‌ی شهدا گفته، غیر قابل چشم پوشی است.»

«کارگردان فیلم به یاد ماندنی «آژانس شیشه‌ای» ادامه داد: «جناب آقای حسین حقیقی! مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی! به یاد دارید که من برای فیلمی نزد شما آمدم و گریه کردم و گفتم که این فیلم نباید به خارج از کشور برود. و آنچه که الان رخ داده است، میزان را به دست بچه‌ها می‌دهد. من از همین تریبون از وزیر ارشاد، شخص رئیس‌جمهور، رییس سازمان سینمایی و دیگر مسئولان ارشد سینمای ایران می‌خواهم که مواضع خود را  صراحتاً درباره اظهارات اخیر این کارگردان بیان کنند.»

حاتمی‌کیا متذکر شد: «من به عنوان فیلمسازی که در جنگ بوده و فیلم دفاع مقدسی ساخته است، از حجت‌الله ایوبی که می‌دانم خودش نیز در جنگ بوده است، انتظار دارم نگاه خود را به عنوان رییس سازمان سینمایی درباره‌ی این موضوع صراحتاً بیان کند که اگر چنین نشود، یقین پیدا می‌کنم در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق است. دعا کنید خداوند کسانی که خون پاک شهدا را نمی‌بینند، رسوا کند.»